Tuesday, January 19, 2010

Kesatlah Airmata itu..





"Berat Mata Memandang, Berat Lagi Bahu Yang Memikul.."

Seringkali pabila sesuatu dugaan menimpa seorang insan, walau apa jua yang disampaikan oleh insan-insan disekeliling untuk menenangkan hati, pasti tidak akan sama perasaan yang ditanggung seperti yang mengalaminya.Pasti anda juga pernah mengalaminya bukan?


Inna Lillahiwainna ilaihi raji'un..Beberapa hari lepas saya menerima satu berita yang menyedihkan dari seorang sahabat. 


Ikatan yang terbina putus di tengah jalan..


Bukan semua perpisahan yang berlaku itu atas sebab-sebab kecurangan atau insan ketiga, lebih menyedihkan bila ia berlaku atas sebab-sebab yang mungkin tidak dapat dielakkan dan terpaksa. Dan sahabat saya ini salah seorang daripadanya. Banyak juga kisah-kisah lain yang saya dengar sebelum-sebelum ini, soal jodoh sememangnya satu ketetapan Allah yang tidak siapa mampu menjangkakannya, baik lelaki mahupun perempuan, pengalaman yang ditempuh sememangnya akan lebih mematangkan dan memberikan satu kekuatan pada diri.


60 tahun, yang tinggal hanya kenangan...


Bila mendengar kisah sahabat saya, teringat arwah wan dan aki yang telah kembali ke rahmatuLLAH sewaktu saya disekolah menengah. Arwah wan dan aki berkahwin dari umur mereka belasan tahun, orang-orang kampung yang hidupnya di pendalaman Pahang, Jerantut. Papa selalu bercerita tentang betapa susahnya hidup mereka di waktu itu. Sebiji telur pun perlu dikongsi bersama-sama adik-beradik yang lain.


Arwah aki selalunya akan pergi berbulan lamanya ke Kuala Lumpur hanya dengan berbasikal demi menjual beras sebagai mata pencarian. Apabila papa semakin dewasa, dengan berbekalkan sedikit modal, arwah aki mula membuka sebuah kedai runcit. Kedai runcit arwah aki masih ada sehingga hari ini, diuruskan oleh ibu saudara saya di kampung.


Kesusahan, pahit manis hidup ditempuh bersama sampailah Allah memanggil Arwah aki di usia 80 tahun sewaktu saya di tingkatan 1. Waktu itu kalau tak silap saya bulan rejab. Arwah aki pergi tanpa sebarang sakit serius, cuma sekadar demam-demam biasa pada mulanya. Waktu itu, saya terfikir...
bagaimanala agaknya perasaan arwah wan? 


60 tahun..60 tahun hidup bersama, turun naik, dari sesusah-susah kehidupan sehingga apa yang telah dibina dan anak-anak semuanya telah dewasa, berkerjaya dan berkeluarga, pasti rasanya seperti hilang separuh dari kehidupan.


Di hari Arwah aki meninggal, arwah wan cuma diam. Dia memberitahu kami yang kakinya terasa sejuk, dia merasakan yang masanya juga tak begitu jauh lagi. Kami semua terdiam. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. 3 tahun selepas pemergian arwah aki, wan pula menyusul jejak langkah yang sama. Inna lillahi wainna ilaihi raji'un..


Jadikanlah kisah Ummu Salamah penyejuk hatimu...


Pernahkah anda mendengar kisah Ummu salamah, seorang Ummuhatul Mukminin? 


Sebelum beliau berkahwin dengan Rasulullah, dirinya merupakan isteri kepada Abu Salamah, seorang sahabat nabi yang amat dikasihi oleh nabi, antara yang pertama memeluk Islam dan merupakan orang yang penuh didadanya semangat jihad untuk berjuang menegakkan Islam.


Banyak peperangan yang telah disertai oleh Abu Salamah, antaranya 2 peperangan besar yang selalu kita dengar2 dari kecik, perang Badar dan Uhud. Dalam perang Uhud ni, Abu Salamah cedera parah dan luka yang ada padanya berterusan sampailah keadaan Abu Salamah semakin hari semakin teruk. Satu hari, Abu Salamah memanggil Ummu Salamah dan beritahu sesuatu pada Ummu Salamah,


" Aku mendengar sesuatu yang disampaikan Rasulullah. Tiada  seseorang pun yang apabila ditimpa musibah, dan kemudian mengucapkan Istirja'(Inna Lillahi wa'Inna 'Ilaihi Raji'oon'), kemudian menyatakan 'Ya Allah, hanya kepadaMu aku memohon diberikan ganjaran atas kesusahan yang Engkau timpakan, Ya Allah, kurniakanlah aku ganti yang lebih baik darinya', melainkan Allah akan mengurniakan apa yang dipintanya".


Ummu Salamah kemudiannya berkata, " Aku mendengar yang sekiranya seorang suami itu meninggal dan dia seorang tetamu Allah di syurga, dan iserinya pula tidak mengahwini orang lain selepas suaminya, maka Allah akan menemukan mereka semua di dalam syurga. Begitu juga bagi seorang suami..". Abu Salamah kemudian berkata, " Mahukah kau mengikuti permintaanku?" Umm Salamah membalas, " Sekiranya aku tidak mahu mengikut arahanmu, maka aku tidak akan berbincang denganmu tentang hal ini"


Lalu Abu Salamah menyatakan, " Sekiranya aku mati dahulu, berkahwinlah sekali lagi". Dan beliau meneruskan, "Ya Allah, kurniakanlah Ummu salamah seorang lelaki yang lebih baik dariku, yang akan menjaga Ummu Salamah sebaik-baiknya dan tidak akan berbuat jahat kepadanya". Dan selepas itu, Abu Salamah pergi menyahut seruan Illahi.


Ummu Salamah sangat sedih dengan kematian Abu Salamah, setiap kali terfikir tentang suaminya, dia teringat nasihat yang diberikan oleh Abu Salamah tentang doa yang diajarkan oleh Rasulullah kepada suaminya. Ummu Salamah mengamalkan doa ini dan terfikir-fikir , siapakah lelaki yang lebih baik dari suaminya? 



Selepas tempoh iddahnya, beberapa sahabat Rasulullah s.a.w segera melamar Ummu Salamah sebagai tanda hormat terhadap suaminya yang telah berkorban demi Islam. Disamping untuk melindungi diri Ummu Salamah. Antaranya termasuklah Abu Bakar as-Siddiq dan Umar bin al-Khattab , tetapi Ummu Salamah menolaknya.
Siapakah yang bakal menggantikan Abu Salamah? Apakah ada insan yang lebih baik dari Abu Salamah yang akan melamarnya? Segala persoalan yang bermain di kotak pemikiran Ummu Salamah akhirnya terjawab pabila dirinya dilamar oleh Rasulullah s.a.w sendiri. SubhanAllah..Inilah rupanya hasil doa dan kesabarannya. Kehilangan Abu Salamah telah diganti oleh Allah dengan sebaik-baik manusia --> Rasulullah s.aw.
Lamaran Rasulullah s.a.w itu tidak segera diterimanya. Ummu Salamah memberitahu Rasulullah, “Sesungguhnya saya seorang wanita yang telah berusia. Saya juga memiliki anak-anak yatim dan saya seorang yang sangat cemburu. Sedangkan anda wahai Rasulullah, memiliki ramai isteri.”
Rasulullah s.a.w lalu berkata, “Adapun tentang sifat cemburu itu...maka Allah akan menghilangkannya. Adapun usia yang telah tua...sesungguhnya saya lebih tua darimu. Manakala anak-anak yatimmu...maka itu menjadi tanggungan Allah dan Rasul-Nya.”
Hilanglah rasa ralat di hati Ummu Salamah. Lamaran sebaik-baik manusia itu diterima dengan rasa gembira. Status Ummu Salamah akhirnya meningkat -- menjadi salah seorang Ummahatul Mukminin...
Allah sedang berbicara dengan kita..
Allah tidak memberi apa yang kita harapkan, tetapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Mungkin kita runsing serta gelisah memikirkan apa yang terbaik, tetapi jauh diatas segalanya Dia telah mengatur apa yang terbaik dalam kehidupan kita di dunia dan akhirat. Itulah jalan Tuhan, indah dan tepat pada masaNya.... 
Sama-samalah kita mengamalkan doa yang diajarkan oleh Rasulullah, doa yang menjadi amalan Ummu Salamah di saat-saat kehilangan sesuatu yang amat berharga dalam hidupnya.
Umm Salama, the wife of the Apostle of Allah (may peace be upon him), reported Allah’s Messenger (may peace be upon him) as saying: If any servant (of Allah) who suffers a calamity says:” We belong to Allah and to Him shall we return; O Allah, reward me for my affliction and give me something better than it in exchange for it,” ‘ Allah will give him reward for affliction, and would give him something better than it in exchange. She (Umm Salama) said: When Abu Salama died. I uttered (these very words) as I was commanded (to do) by the Messenger of Allah (may peace be upon him). So Allah gave me better in exchange than him. i. e. (I was taken as the wife of) the Messenger of Allah (may peace be upon him). (Muslim)

عن ام سلمه رضي الله عنها قالت : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول : « ما من عبد تصيبه مصيبة ، فيقول : إنا لله وإنا إليه راجعون : اللهم أجرني في مصيبتي ، واخلف لي خيرا منها، إلا أجره الله تعالى في مصيبته وأخلف له خيرا منها . قالت : فلما توفي أبو سلمة ، قلت كما أمرني رسول الله صلى الله عليه وسلم فأخلف الله لي خيرا منه رسول الله صلى الله عليه وسلم . رواه مسلم .
Moga sahabat saya terus tabah menempuh dugaan yang cukup hebat ini. Kekuatan itu dari Allah, untuk mendapatkannya, dekatilah dan pasakkanlah keyakinan pada Allah, yang terbaik buat diri kita akan menyusul kemudian...
 "When Allah puts you through a trial, He does so because he loves you                                                                                                  and wants you to wake up and be a better Muslim"




1 comment:

  1. Dah kesat..huhu..
    A very good entry motivasi dan penyembuh duka.. cewah..
    Semoga sahabatmu itu tabah..Yang lebih baik menantinya inshallah..

    ReplyDelete