Saturday, June 12, 2010

Formula 5 K - adakah kita terlibat ? (2)

Salam semua...

Harap semuanya sihat-sihat belaka. Ok kita sambung balik K yang belum dihabiskan...

K yang ketiga...

KOMPUTER

Dr. Aric Sigman *, an Associate Fellow of the British Psychological Society and a Fellow of the Royal Society of Medicine has done a research on how those social-networking site would effect our life, negatively. He said,
 "Websites such as Facebook set out to enrich social lives, but end up keeping people apart"


Is it true? I supposed, indirectly it may..


He added..
"It's not that I'm old fashioned in terms of new technology, but the purpose of any new technology should be to provide a tool that enhances our lives"




Pernah tak kita terfikir...


"where this is all leading us to?"

Dengan facebook dan twitter kita boleh tahu apa yang dilakukan oleh kawan-kawan dalam friends list kita.
And indeed, not surprising, infact everybody knows..

"Setiap perkara yang kita lakukan memberi impak pada diri dan kehidupan sekeliling"

Saya terfikir..

Setiap perkara yang saya tulis di 'status' atau 'share',  adakah ia memberi manfaat untuk diri dan orang lain ?

Contohnya sekiranya saya menulis -
 "Semalam pegi shopping di Mecca Mall, kedai kasut Tutu and Mimi sangat murah, 
siapa nak beli kasut murah, bolehlah beli kat situ ! "

atau saya menulis -
" Yeeeyy, bestnya dapat kasut baru, dapat elaun bulan depan nak beli lagila ! "

Ini sekadar contoh...tapi..

Antara status A dan B, yang mana lebih informatif dan memberi manfaat pada orang lain?
Dan soalan kedua, adakah ia penting untuk orang lain tahu perasaan gembira kita membeli kasut baru?


Status dan setiap perkara yang kita tulis dan share sebenarnya dalam tidak sedar berjaya mencuri perhatian kawan-kawan di dalam friends list walaupun mungkin untuk membaca status itu hanya memakan masa cuma 2 saat !

Tapi, secara tak sedar kita juga telah berhabis banyak masa yang 'sikit-sikit lama jadi bukit', untuk membaca comment-comment dan membalasnya khususnya untuk hal-hal yang kurang penting untuk dikongsi.

Games yang tersedia juga sekiranya kita punya self-control yang kuat, ia tidak menjadi masalah. Malah ketika seorang sahabat Rasulullah bersama Hanzalah yang menuduh dirinya sendiri sebagai orang munafik kerana sikapnya ketika bersama Rasulullah tidak sama dengan ketika di rumah(bersantai bersama keluarga). Rasulullah swt bersabda kepada Hanzalah,

"Wahai Hanzalah! Jika engkau berterusan dengan sikap engkau ketika bersamaku, nescaya para malaikat akan bersalaman dengan kamu di jalan-jalan; akan tetapi wahai Hanzalah, seketika...(begini)...seketika...(begitu).." (HR Muslim)

Maksudnya ada masa kita memang wajib beribadah, tetapi hak-hak untuk dunia dan diri perlu juga ditunaikan. Ada masa kita boleh berhibur secara sederhana, ada masa boleh bergembira bersama kawan dan keluarga.

Tetapi, persoalannya, berapa ramai yang punya self-control yang kuat ini ? Rata-rata kawan-kawan yang pernah saya berborak tentang hal ini, mengatakan bila kita mula saja main games yang tersedia, ia akan jadi 'nak sambung lagi' dan  rasa 'susah nak berhenti'.

Cuba kita fikirkan, katakanlah kita meluangkan hanya 5 minit setiap kali melihat komputer, dalam sehari katakanlah 10 kali, yang bersamaan dengan 50 minit,  lebih kurang sejam sehari.

1 jam x 365 hari setahun = 365 jam
365 jam dalam setahun = 15.2 hari dalam setahun

katakanlah kita hidup 50 tahun,
15.2 hari dalam setahun = 760.4 hari dalam 50 tahun

760.4 hari = 2 tahun !

2 tahun kita telah menghabiskan masa HANYA untuk duduk di depan computer. Bayangkan kalau kita habiskan 2 tahun hanya duduk di depan computer, tanpa solat, makan, mandi, study, jalan-jalan dan sebagainya, mahu kejang jugak otot-otot semua, mata juga jadi kelabu asyik melihat komputer..^_^

Ini baru 1 jam sehari, mungkin ada hari-hari yang lebih dari sejam, jadi, berapa pulak tahun yang telah kita habiskan ?

Saya mengingatkan diri saya yang selalu leka dengan laman-laman ini, kawan-kawan macam mana?

Ia bergantung pada DIRI KITA SENDIRI..
Sekiranya kita gunakan laman-laman sosial ini dengan tujuan yang baik, berkongsi maklumat penting, info-info semasa terkini, mengingatkan kawan-kawan tentang hal-hal tertentu dengan niat yang betul untuk memberi manfaat pada diri dan orang lain...2 tahun itu adalah 2 tahun yang amat bermakna, ia 2 tahun yang bakal mengisi saham kita di akhirat nanti. Usaha itu di tangan kita, dosa & pahala Allah sahaja yang berhak menentukan.

Tetapi sekiranya 2 tahun itu adalah 2 tahun yang kita habiskan untuk berkongsi hal-hal yang tidak penting, borak-borak kosong, marah-marah, caci maki, luahan rasa atau apa sahaja perkara yang tidak seharusnya dijadikan tatapan umum...ia mungkin jadi 2 tahun yang kosong, tanpa bawa apa-apa pulangan untuk alam kekal, adakah ia berbaloi ?

Kita semua sudah tentu pernah terbaca tentang ramai orang yang tidak mendapat pekerjaan hanya kerana berkongsi kehidupan sosial di laman-laman ini. Ada juga kisah-kisah kawan makan kawan, kekasih makan kekasih. Bila kekasihnya curang, rasa geram menyebabkan gambar kekasih ditayang di FB, lalu kekasih lamanya jadi bahan cacian dan makian. Ramai juga yang terpedaya dengan kawan-kawan yang tidak dikenali. hmmm...i'm asking myself..

"where this is all leading us to?"



Saya tidak membenci FB, malah saya merasakan yang dengan FB lah banyak kawan-kawan lama yang dapat saya track back, plus mengetahui perkembangan terbaru kengkawan. Cuma terfikir sendiri, is there anything that i share which is not giving any benefit for my life hereafter? Adakah segala perkara yang saya kongsi memberi pulangan untuk hidup di dunia dan akhirat ?

Hmmm..
Gunakanlah nikmat yang Allah beri sebaik-baiknya....

"Antara tanda kemurkaan Allah
 ialah memBUANG MASA" **


Website Dr Aric..
http://www.aricsigman.com/index.html

** Buku Nilai Waktu & Pengurusan Waktu dalam Hidup Muslim, terjemahan BM m/s 40
   karangan Dr. Yusuf Al-Qaradhawi 


Boleh juga baca ni..
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7736311.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7898510.stm

1 comment:

  1. member no tomodachiJune 13, 2010 at 5:47 AM

    Nicely written article. Keep it up. ensyallah it'll be count as a good deed. and thank you for such a great article.

    ReplyDelete