Saturday, August 14, 2010

Persediaan Temuduga SPA


Salam kawan2,  moga semuanya sihat. Ramai yang tanya saya camne interview ni, dan apa nak baca. Apa soklan yang dia dah tanya. Hehe. Jadi, saya fikir mungkin lebih baik saya pos kan saja di blog.  Lebih mudah untuk post panjang-panjang.
Nak masuk Tingkatan satu SBP pun dah kene interview sekarang ni..memang mantap!
Sebenarnya Interview SPA ini adalah amat subjektif. Setiap orang berbeza ditanya daripada orang lain. Jadi, saya cuma memberitahu sekadar mana yang saya terdengar soalan-soalan yang ditanya kepada saya dan kawan-kawan lain sebelum ini. Ramai juga yang rasa interview ni macam takde apa2 pun. Ada yang kata kat saya sebelum temuduga takyah baca2 buku, lepak je. Hehe..
Dan kata ramai orang sebelum ini, tiada siapapun yang pernah gagal interview ini, ia lebih kepada untuk  jumpa2 kita dan tanya serba sedikit(lebih kepada borak2). Bagi saya plak, tak kiralah sama ada ia penting atau tidak, yang saya tahu saya macam nervous la jugak, so baiklah bersedia apa yang patut. Hehe.
Yang penting kita doa banyak2, usaha yang terbaik sekadar mana yang mampu dan yakin, InsyaAllah segalanya akan berjalan lancar. Walaupun everybody knows that eventually everyone will pass(as they said ^_^), our job is to do the best that we can. Lets go for satisfaction in whatever you do.
Ok here goes…
1.       Ada kawan-kawan  yang suruh saya baca tentang isu-isu terbaru sekarang.  So apa2 yang baru tu, korang baca la paper tengok apa2 berita yang penting. Kes buang bayi ke, apa agenda 1malaysia yang terbaru, apa agenda KKM yang terbaru.

2.       Ada kawan kata dia ditanya tentang Konsep 1malaysia. Ada e book dia, korang tengok-tengokla gak. Ambil kat sini  http://www.1malaysia.com.my/bm/  

3.       Saya saja-saja tengok jugak agenda YB Liow Tiong Lai yang terbaru, mana la tau apa2 point yang boleh membantu nak jawab nnt - http://www.liowtionglai.com/blog/

4.       Ada jugak yang ditanya about ethics – yang penting first, do no harm. Caring etc..InsyaAllah soklan yang KBKK.

5.       Ada plak yang suh saya baca organisasi KKM. menteri dan timbalan, DG. Jangan dilupa darjah kebesaran, YB , Tan Sri dan semua2 yang didepan nama. Seorang kawan saya kene tanya ni. Rasanya kita semua familiar je dengan nama YB Liow Tiong Lai, DG Dr Ismail Merican, cuma pangkat di depan tu yang saya pon ada kompius2 gak. So hafal je la. InsyaAllah khayr.

6.       Ada ramai yang ditanya tentang infectious diseases in Malaysia
-          Dengue
-          Leptospirosis
-          Meliodosis
-          Malaria
-          Thyphoid
-          Cholera
Semua ni korang boleh baca teorinya dari Buku Sarawak Medical Emergency atau mana-mana rujukan lain.
Untuk denggi dan lepto, baca berita-berita yang berkaitan. Kat negeri mana paling tinggi kes, sebab apa kita dah buat banyak kempen dan macam2 sembur semua tapi kes denggi masih banyak ?, lepto tu kat mana start, berapa kes kematian setakat ni dan apa2 berita yang berkaitan korang baca.

7.       Ada yang ditanya tentang Tele-Health, this is quite interesting.. baca la best nih hehe

8.       Soalan biasa2 teori pun ada, contohnya…
-          GCS dan patient with ICP
-          Sebut cranial nerve hehe
-          Obstetric  Emergency (dia suruh sebut je dan tanya tentang ethics ngeee )
-          HTN
-          DM
*Semuanya sangat surface dan basic..InsyaAllah boleh jawab

9.       Ok sekarang soklan saya, dia tanya ni ..

1.       Banyak aduan yang kami terima, doctor perempuan bila dah berkahwin, kerjaya mereka terjejas dan semakin tidak stabil. Adakah kerjaya doc tak seswai tuk wanita? Apa pandangan awak untuk mengatasi masalah ini ?
2.       Tell us, how u will organize an awareness champaign about leptospirosis. From the beginning till the end.
3.       Kenapa walaupun banyak program kesedaran kerajaan dah buat, tapi kes-kes seperti denggi tak berkurang sangat? Apa pandangan awak, do u have any suggestion?
4.       Doktor-doktor yang berkualiti semakin berkurangan. In your opinion, why is this happening, whats ur suggestion to upgrade our system?
5.       Our hospitals nowadays are being flooded with House Officers, plus most of them are incompetent, why is this happening. Do u have any suggestion to manage this problem?
6.       Why we don’t have that much specialist in our country? In ur opinion, how can we solve this problem?
7.       Soklan yang keluar topic, saja2 kot dia nak tanya à Apa beza sekolah menengah awak dulu dengan sekolah2 biasa lain?
8.       Soklan ethics – Seorang pesakit wanita  in labor, she’s having few signs of impending seizure, she refuce to be admitted, what u gonna do as jr doc?
Point yang dia nak bagitau – MESTI inform ur MO or specialist, don’t  discharge this patient.

Saya pun main bantai je jawab mana2 yang saya tahu sikit2. InsyaAllah korang  akan dapat buat lebih baik. Memang rasa gementar tu ada je, biasala mana2 interview pon macam tu, tapi kakak heti(Kak Lilik )kata suh baca ayat 4, surah yusuf.. InsyaAllah dipermudahkan. Alhamdulillah, Tq pada Kilah jugak yang membacakan kat saya ayat ni beberapa kali di pagi hari interview dalam phone sampai saya hafal. Hehe

12:4

[Of these stories mention] when Joseph said to his father, "O my father, indeed I have seen [in a dream] eleven stars and the sun and the moon; I saw them prostrating to me."

Semoga Allah memudahkan urusan korang semua dan semua kawan-kawan yang bantu saya jugak.
Sori mana2 yang kurang dan BI yang campur aduk, broken segala. 
hehe..gambar ni memang comel

Allam Ma’akum. Semoga bulan Ramadhan kita setiap saatnya diisi dengan sesuatu yang bermanfaat. wassalam



5 comments:

  1. alhamdulilah...segalanya dipermudahkan Allah...

    ReplyDelete
  2. moga kejayaan sentiasa bersamamu... Allah mudahkan urusannya! amiin

    ReplyDelete
  3. Tq kak ayu... moga Allah mudahkan urusan kak ayu jugak ! miss u so much, sayang kak ayu ! ^_^

    Anonymous.. InsyaAllah segalanya dipermudahkan Allah..jzkk

    ReplyDelete
  4. tambahan soalan interview:

    1)visi dan misi KKM.

    http://www.moh.gov.my/v/visi_misi

    2)universal precaution
    3)blood borne disease

    *dan soalan2 kemungkinan untuk ditempatkan di luar kuala lumpur apabila pilihan penempatan sgtlah boleh digelakkan..*kerana umum mengetahui tempat2 itu telah penuh.

    ReplyDelete