Saturday, September 11, 2010

Rock la nenek !

salam semua,

Apa khabar sambutan 'Graduation Day' semalam ? Sebulan kita menuntut di 'Universiti Ramadhan', sekarang masa untuk melalui hari-hari dengan lebih baik dari yang sebelumnya.. macam bateri yang dah recharge, macam tu la jugak Iman manusia, kene selalu recharge.

Kisah nenek itu..

Semalam saya ke airport hantar adik bongsu saya pulang ke Jordan, menyambung hidup sebagai pelajar medic. Junior baru dah nak dekat sampai, jadinya nak kene sambut junior kata dia. Apapun, sedang saya dan mama menunggu papa dan adik saya menguruskan urusan check in, saya tertarik dengan seorang nenek cina tua yang juga sedang check in. Dia bersama seorang atuk yang saya agak ni mesti suami dia. Ada gak beberapa ahli keluarga lagi bersama-sama. Apa pula kisahnya ngan nenek & atuk ni?

Sebetulnya mula-mula saya tak perasan pun nenek ni disebabkan kalau tengok sekali imbas(dengan tak nampak muka) mesti tak perasan dia adalah seorang nenek tua. Serius macam orang muda. Sporty dan memang rock. Kasut sport, t-shirt dan seluar slack ringkas memang macam orang muda. Siap ada beg sandang kat belakang. Sama gak suami dia, memang mantap la deorang ni ! Saya agak-agak mesti nak gi travel mana-mana berdua. Kalau nak banding ngan nenek dalam gambar bawah ni, memang nak sama je tua dia, tapi dia senyum je, tegap dan steady je dengan beg sandang kat belakang. Ingat nak ambik gambar tapi takut plak kang letak kat blog, dia jumpa kene saman plak ke sebab tak mintak izin. Apepun, I'm inspired by looking at them !


Cure Yourself of Excusitis, The Failure Disease...

"Dah tua dah, badan pun dah tak larat, takyah la nak fikir yang hebat-hebat ni",
kata Makcik Som(bukan nama sebenar).

"Saya muda sangat lagi, tak layak lagi",
kata Aminah(bukan nama sebenar)

Sape pernah pergi Turki? Pernah pergi tak ke makam-makam sultan sebelah Masjid Sultan Ahmed ?
Kalau belum/ dah pegi, try take note kat makam-makam ni ada tulis umur berapa sultan-sultan ni semua mangkat. Semuanya mati di usia yang sangat muda dalam lingkungan 20-30. Saya terfikir, nape semua sultan ni mangkat muda ya? Dan yang lebih penting, mudanya deorang waktu jadi Sultan ! Semuanya mula jadi sultan dari usia 10 ke 20.
Istanbul, Turki : Julai 2010
  

Kita macam mana?
Usia sebenarnya bukan penghalang untuk bermimpi besar.I'm neither too old, nor too young.

Pernah dengar citer nenek ni tak?
Dorothy Wentz, 89, gets a standing ovation, Thursday from other graduates at Ruth Eckerd Hall. Wentz has 45 grandchildren and “50-some great-grandchildren.”   
 "For the first 30 years, I didn't even have time to think about it,"
said Wentz, who dropped out of Michigan's St. Louis High nearly three-quarters of a century ago.
"After the kids got through with school I started to think,
'I wish I could do that.' " 
http://www.tampabay.com/news/education/k12/article788886.ece

Muda sangat ke? Taakkk...
Tua sangat ke? Tak jugaakkk.. 
Jadi, usia nampaknya tak pernah menghalang untuk kita memilih menjadi yang terbaik dalam apa jua yang dilakukan.. 

Nothing stands as bigger challenge than making the most of yourself !


Pernah terfikirkah kita di mana MAKMAL paling best dalam dunia ?

You already have a fully equipped laboratory in which you can work and study.
Your laboratory is all AROUND YOU..
Your laboratory consists of human beings.
This laboratory supplies you with every possible example of human action.
And there is no limit to what you can learn once you see yourself as a scientist in your own lab.
What's more, there is nothing to buy. There is no rent to pay. No fees of any kind.
You can use this laboratory as much as you like FOR FREE.
As director of your own laboratory, you will want to do what every scientist does :

OBSERVE and INVESTIGATE.

Apa yang ingin saya beritahu pada junior-junior di Jordan. Mungkin ada yang frust bila sampai di sana kerana tengok pemandangannya coklat je(macam banyak padang pasir je ni), mungkin je ada yang rasa mundur je Jordan ni, tak kurang juga yang rasa di Jordan macam takde apa-apa. 

Berhentilah mengeluh dan merungut dengan apa yang kita tiada, binalah sesuatu yang luar biasa daripada apa yang kita anggap biasa-biasa sahaja. Ia tak mesti memerlukan persekitaran untuk berubah, ia memerlukan KITA terlebih dahulu untuk berubah membina empayar buat diri sendiri.

Masa muda adalah sangat berharga, kerana waktu inilah tenaga kita di tahap maksimum. Semangat kita sedang berkobar-kobar. Fizikal kita juga di tahap maksimum. Segalanya di tahap yang paling baik ketika ini. 

Alhamdulillah, saya pulang dari Jordan dengan rasa puas. Puas kerana beberapa impian saya telah berjaya dicapai di sana. Jatuh bangun, menangis, gembira semuanya asam garam yang pernah ditempuh, segalanya jadi kenangan yang sangat manis untuk dikenang, Saya yakin adik-adik dan kawan-kawan boleh buat lebih baik daripada saya.

 Walau apa jua yang dilakukan, cubalah untuk menjadi yang terbaik. A person is a product of his own thoughts.Believe BIG. Adjust your thermostat forward. 
Dare to be different walau di mana pun posisi kita !

Jadi, apa tunggu lagi ?

Terbang ke langit JOM !
Our Graduation Day, Summer June 2010
*Kuiz-muiz pat pat siku lipat : Apa nama tanduk kecik kat dahi nenek atas tu?




2 comments:

  1. It seems like you read a lot of Motivational Books. :P

    Well, age should never be a barrier, it's all in our mind. Age difference shouldn't be a barrier for young minds to voice out their thoughts. How many times do we see that a senior or an older person rubbishes opinions of younger person just because he/she is younger. How many times do we heard people saying "Ko muda lagi, tahu apa?" or "Aku makan garam lagi dulu dari ko". Yes, with age comes experience and sometimes experience is the "telling touch" or the difference between two people, but we shouldn't be using age to win an argument.

    About the horn-like thing on the Chinese grandma, I'm guessing that it's a mole, or the medical term for it is Melanocytic Nevus(I googled "mole" and this term came up :P)

    Cheers.

    ReplyDelete
  2. aku pun ada impian jugak... iaitu belajar martial artz!!! men2 aje, tp mmg teringin pun, memandangkan coach wanita pun lelaki bole suka suki masuk.

    bila teringat balik perkara yg kita mmg x plan/x nak pun (for me was ambil medic huhu) slalu pujuk diri dgn kata2 Allah yg sweet 'boleh jd kamu bencikan sesuatu dan ia sebenrnya baik utkmu' at last sgt2 bersyukur belajar medic di jordan! byk benda yg terlalu berharga. plg syok when u gain sumthing beyond expectation!

    moga Allah maqbulkan impian sume... ^v^

    to junior mursyid 1day u will see the same pic in the text book 'bailey & love' huhu

    ReplyDelete